Taze betonun, özelliklerini kaybetmeden, şantiyedeki döküm noktasına zamanında ulaştırılabilmesi de "transmikser" adı verilen ve bu amaçla özel olarak tasarlanan kamyon benzeri araçlarla mümkün olabilmektedir.
Transmikser, yüzyılın başlarında, hazır betonun inşaatlarda kullanılmaya başlanmasından kısa bir süre sonra, Türkiye göçmeni bir Amerikalı tarafından tasarlanmış ve daha sonra geliştirilip, diğer ülkelerdede modifiye edilip çeşitli özellikler eklenerek, bugünkü şeklini almıştır.
Transmikserler, kullanıcının eğitilmesini gerektiren komplike araçlardır. Bu nedenle transmikser kullanıcıları, belli bir eğitimden geçerek, (tehlikeli ve çok tehlikeli işlerde beton transmikser oparatörlüğü belgesi) ve bakımını çok iyi öğrenmeli, trafik kurallarına uymalıdır.
Türkiye'de kullanılan transmikserlerin çoğunda beton aracın arkasından boşaltılır ve beton boşaltılan bu bölümde, nakliye sırasında betonun dökülmesini önlemek için ekolojik kapak mevcuttur. Amerika gibi ülkelerde genellikle şoför mahalinin üzerinde yer alan bölümden boşaltım yapılabilir.
Transmikserler hazır beton santralinden alınan betonu, kullanıldığı yere taşımak ve
götürmek amacıyla kullanılmaktadır. Betonun hem homojen bir şekilde taşınması hem de betonun
donmasını engellemek amacıyla, transmikserler taşıma esnasında belli bir hızda dönmesi gerekir.
Transmikser hareketini; aracın motoru üzerinde bulunan kısaca PTO olarak adlandırılan bir
dişli kutusundan alır. PTO çıkışına bağlanan bir şaft yardımıyla hidrolik pompa, hidrolik motor ve
redüktör tahrik edilerek kazanın dönmesi sağlanır. Bu dönme hızının artırılıp azaltılması, transmikserin
arka tarafında bulunan bir kutu içindeki çiftli buton aracılığıyla yapılmaktadır (Şekil-2). Transmikserin
dönme yönü ise; yön kumanda kutusu aracılığıyla yapılmaktadır. Yön kumandasının üzerinde de mekanik olan ve kolu her pozisyonda kilitleyen bir kilit vardır.
götürmek amacıyla kullanılmaktadır. Betonun hem homojen bir şekilde taşınması hem de betonun
donmasını engellemek amacıyla, transmikserler taşıma esnasında belli bir hızda dönmesi gerekir.
Transmikser hareketini; aracın motoru üzerinde bulunan kısaca PTO olarak adlandırılan bir
dişli kutusundan alır. PTO çıkışına bağlanan bir şaft yardımıyla hidrolik pompa, hidrolik motor ve
redüktör tahrik edilerek kazanın dönmesi sağlanır. Bu dönme hızının artırılıp azaltılması, transmikserin
arka tarafında bulunan bir kutu içindeki çiftli buton aracılığıyla yapılmaktadır (Şekil-2). Transmikserin
dönme yönü ise; yön kumanda kutusu aracılığıyla yapılmaktadır. Yön kumandasının üzerinde de mekanik olan ve kolu her pozisyonda kilitleyen bir kilit vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder